Bättre eco-driving genom att koppla ur

I körskolorna och på alla ställen där man kan lära sig eco-driving så får man lära sig att man inte ska koppla ur i onödan utan snarare koppla ur så litet som möjligt. Argumentet är att när man motorbromsar så blir det undertryck i insuget vilket resulterar i noll bränsleförbrukning.

Det där har jag alltid tyckt är skumt. Visst är det så att inget bränsle går åt vid motorbromsning, men varför ska man bromsa när man vill framåt? Om man vill stanna eller minska farten så ska man förstås motorbromsa så mycket som möjligt, men om man är i en nedförsbacke som inte är alltför brant och man vill vidare så borde man väl tjäna på att koppla ur istället? Då behåller man farten mycket längre, och bensinförbrukningen ligger kring 0.9 l/100km (i alla fall med min Toyota Yaris) eftersom motorn går på tomgång.

Jag beslöt att göra ett experiment. Jag har många gånger åkt sträckan Norsholm-Söderköping (väg 210, 70- och 90-sträckor, kuperat) med min Yaris och försökt köra så snålt som möjligt med vanlig eco-driving. Som allra bäst har jag fått en förbrukning på 4,8 l/100km, för det mesta ligger den kring 5,0-5,1. Men härom dagen testade jag att köra som jag brukar fast koppla ur så mycket som möjligt (i alla nedförsbackar t ex). Resultat: 4,1 l/100 km!

4,1!!!

Det är uppenbart varför det fungerar om man testar det. För att behålla farten i en svag nedförsbacke med motorn ikopplad måste du gasa. Säg att nedförsbacken är 300m lång, följd av en uppförsbacke. Då kanske det går ca 3 l/100km i 400 m (100 m in i uppförsbacken), sen har du förlorat så mycket fart att du måste börja gasa mer, vilket kanske drar 8 l/100km. Men om du kopplar ur innan nedförsbacken börjar så kanske du rullar i 700 m (300 m in i uppförsbacken) pga det lägre motståndet. Under dessa 700 m går motorn på tomgång och drar endast 0,9. Du får alltså en mycket lägre snittförbrukning.
Om det är en brantare nedförsbacke och du motorbromsar så är förbrukningen noll, men å andra sidan så kommer du inte särskilt långt innan du måste börja gasa igen. Så det lönar sig ändå att koppla ur.
Enda tillfällena när man ska motorbromsa verkar vara när man vill minska farten. Borde vara ganska självklart egentligen.

Det här får mig att fundera på varför i hela friden inte detta lärs ut på eco-drivingkurserna? Och varför i all världen är våra bensinbilar konstruerade som de är? De borde givetvis ha ett frihjul; när man släpper gasen så kopplas motorn ur automatiskt.

Tänk på hur du cyklar. Inte trampar du hela tiden, såvida du inte försöker cykla mycket fort eller om det enbart är motionen du är ute efter. Du trampar några tag, rullar, trampar några tag, rullar… Det gör du förstås för att det är mest energisnålt. Att trampa runt benen utan motstånd kräver också energi.

Så här borde bensinbilar fungera: Det finns ingen kopplingspedal. När man trycker ner gasen så kopplas motorn i, och när man släpper den så kopplas den ur. Ännu bättre vore om motorn stängdes av helt när den är urkopplad. När man trampar lätt på bromsen så kopplas motorn i och gasen stängs av, så att det blir motorbroms. Trampar man hårdare på bromsen så börjar de vanliga bromsarna verka. Och trycker man mycket hårt så kopplas motorn ur, för att den inte ska stängas av.

En kommentar till “Bättre eco-driving genom att koppla ur”

  1. Jag undrar om det inte var så att argumentet när jag tog körkort ang. att koppla ur så lite som möjligt var pga. förslitningar på bilen. Att om man motorbromsar istället för att slita på kopplingen så håller bilen längre. Så minns jag att min körskolelärare sa. Om bilen håller längre = bättre för miljön osv. Jag personligen har inte tänkt speciellt mkt på detta utan faktiskt gjort som min pappa lärt mig köra och inget annat. Men det kan kanske ligga något i det körskoleläraren sa?

Lämna ett svar till Je Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *