Varför väljer man att cykla med elcykel?

Denna text fanns förut på elcykelguide.se. Eftersom jag lägger ner den sajten, lägger jag in den texten här istället.

Man gillar att cykla – med undantag för uppförsbackar och motvind.

Det bästa med en elcykel är att man slipper kämpa sig uppför backar. Inget mer stående på tramporna och vaggande från sida till sida, och inget mer gående vid sidan om cykeln. Man bara trampar på med lätthet, sittande, som om uppförsbacken inte fanns. Om du har många växlar på cykeln så behöver du inte lägga i någon av de lägsta växlarna. De lägsta växlarna behövs egentligen bara för att starta färden.

Motvind kan kännas värre än uppförsbackar, eftersom den kan finnas under hela resan. Den enda trösten är att på returresan får du medvind. Såvida inte vinden har vänt då…

Med en elcykel har du alltid ”medvind”! Så du behöver inte bekymra dig för vädret lika mycket.

Man vill att ens lokala ärenden ska utföras med lätthet och till låg kostnad.

En elcykel kostar inte mycket i drift. Se FAQ:en.

Man vill vara rädd om miljön.

Enligt Greenpeace är elcykelns miljöpåverkan en sextiondel (1/60) av en vanlig bil. Läs mer i FAQ:en.

Man vill att ens pengar ska gå till något roligare än bensin och bilens service och försäkring.

Servicen för en elcykel är ungefär densamma som för en vanlig cykel. Det som tillkommer är att batteriet behöver bytas ungefär vart tredje år. Läs mer i FAQ:en.

En elcykel måste inte ha trafikförsäkring, vilket mopeder måste ha.

Om din elcykel blir stulen eller vandaliserad så täcker hemförsäkringen det.

Man tar varje tillfälle i akt att träna, även när det egentliga syftet är att ta sig från A till B.

Går det att träna med elcykel?

Eftersom du måste trampa för att cykeln ska röra på sig, så får du alltid en viss grundnivå av träning – du måste åtminstone röra runt benen.

Om du vill få mer träning så kan du lägga i en högre växel och åka riktigt fort. Det kan du bli svettig även med hjälpmotor.

Om du vill få ett rejält träningspass så kan du stänga av motorn helt. Då får du mer träning än av en vanlig cykel, eftersom elcykeln väger några kg mer.

Man avskyr bilköer.

Strömmen av cyklar flyter i stort sett helt oberoende av strömmen av bilar. Cyklarna har sina egna vägar, eller åker i vägrenen.

När fastnade du i en cykelkö sist?

Man vill slippa leta parkering.

Parkeringskostnaden för en bil kan variera från tiotals kronor per timme i storstäderna till ingenting i småstäder. Med en elcykel, liksom med en vanlig cykel, är du säker på att slippa den kostnaden. Elcyklar får parkeras i vanliga cykelställ.

Om du överväger att skaffa en elmoped klass I i stället för en elcykel, så kommer du inte undan parkeringsavgifterna – en sådan skall parkeras på samma ställen som bilar (eller MC).

Man har övervägt en elmoped, men inte gillat de speciella reglerna (hjälm- och försäkringstvång).

Elmopeder är bra, men:

  • Du får ingen motion
  • Du måste ha hjälm
  • Du måste ha trafikförsäkring
  • Du kan inte lyfta mopeden uppför trappor
  • Elmopeder klass I får inte köras på cykelvägar
  • Elmopeder klass I måste parkeras på samma ställen som bilar och MC

Man vill slippa komma fram svettig till jobbet.

Många drar sig för att cykla till jobbet för att de inte vill komma fram svettiga. Med elcykel slipper du det.

Du kan stänga av motorn på hemvägen om du vill ha motion och duscha hemma!

Man tycker helt enkelt att det är kul att cykla med elmotorhjälp – det känns som om man är starkare än man är.

De allra flesta som provar en elcykel tycker att det är kul. Varför? Kanske för att det inte riktigt märks att en elmotor hjälper till. Det går så lätt att ta sig fram, man slipper obehaget med de jobbigaste bitarna av en vanlig cykeltur. Man känner accelerationen när motorn slår på, ändå åker man nästan ljudlöst. Man åker fortare än på en vanlig cykel, särskilt i uppförsbackarna.

Är man dessutom tekniskt intresserad så är det kul bara för att det är en ”spejsig” teknik. Ljudet från elmotorn låter som hämtad ur någon science-fictionfilm.

Man tycker att det är något speciellt med det tysta susandet från elmotorn och att glida fram nästan ljudlöst och utan så mycket ansträngning.

En elcykelmotor låter så litet att det nästan inte hörs alls. Det kan variera från ett tyst vinande till ett något mindre tystare svagt brummande. Men störande blir det aldrig. Dessutom låter motorn bara när du trampar.

Man vill stödja ny och bra teknik.

I elcyklar används litiumbatterier och avancerad elektronik, samma teknik som i mobiltelefoner, bärbara datorer och elbilar. Verkligen hi-tech, särskilt i de senaste modellerna av elcyklar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *